Friday, 15 April 2011

Alasan "pengundi hantu" dah tak laku lagi, pembangkang carilah alasan lain..!!!


Pihak pembangkang sering menyalak mengenai "pengundi hantu" atau "phantom voters" pada setiap pilihanraya, kecuali jika mereka menang di DUN atau Parlimen tersebut. Itu sudah perangai pembangkang, tidak terkecuali di Sarawak ini.

Esok adalah hari mengundi bagi seluruh rakyat Sarawak yang layak mengundi. Penulis ingin mencadangkan agar pihak pembangkang menyediakan seorang ustaz, bomoh, pawang atau siapa saja yang boleh mengesan "pengundi hantu" untuk berjaga di setiap pusat mengundi esok.

Ini adalah untuk mengelak sebarang dakwaan kewujudan "pengundi hantu" sebagaimana yang selalu didakwa oleh pembangkang sebelum ini. SPR pun sudah bosan dengan dakwaan murahan tidak berasas dari pembangkang ini.

Sehingga kini, belum ada satu pun bukti kukuh yang dikemukakan oleh pihak pembangkang mengenai kewujudan "pengundi hantu" pada setiap pilihanraya. Namun, selepas pilihanraya tamat dan mereka kalah, maka menyalak menjeritlah pembangkang mendakwa BN menggunakan "pengundi hantu" untuk menang dan SPR telah di"beli" BN.

Sedangkan, semua tuduhan itu tanpa bukti, pembohongan dan tidak berasas sama sekali! Itu semua fitnah pembangkang untuk menimbulkan kebencian rakyat terhadap BN yang menang bertanding dan SPR yang jujur menjalankan tugas. Itu taktik purba pembangkang zaman berzaman!

Apa makna "pengundi hantu"? Ungkapan itu bermaksud individu yang menggunakan IC orang lain, sama ada masih hidup atau telah mati, untuk mengundi bagi pihak pemilik IC tersebut. Malangnya, tidak ada satu pun bukti yang dikemukakan oleh pembangkang untuk menyokong dakwaan mereka.

SPR dari dulu selalu mencabar pembangkang untuk mengemukakan bukti kukuh mengenai "pengundi hantu" ketika pilihanraya berlangsung. Namun mereka gagal buktikan. Tangkaplah satu kes, gerenti SPR akan "bungkus". Apa lagi cubalah tangkap satu kes!

Sebenarnya, pembangkanglah "hantu". Merekalah "hantu" yang mendajalkan Kerajaan dan SPR selama ini. Menuduh tanpa bukti, samalah seperti menabur fitnah. Kesalahannya menurut Islam lebih teruk dari membunuh!

Harap kali pembangkang cari modal lain untuk menutup kekalahan mereka..!!! BN akan menang majoriti 2/3, kita tunggu saja apa alasan pembangkang kali ini...

Parti Sarawak untuk Orang Sarawak..!!! Tolak parti luar...!!!


Esok merupakan hari mengundi bagi Pilihanraya DUN Sarawak kali ke-10. Sudah sekian lama negeri Sarawak diperintah oleh rakyat Sarawak sendiri. Tidak ada campur tangan dari mana-mana pihak luar, meskipun dari Kerajaan BN Pusat di Semenanjung

Persoalannya, mahukah rakyat Sarawak melihat negeri Bumi Kenyalang ini diperintah oleh parti luar dari Semenanjung? Atau rakyat Sarawak mahu terus diperintah oleh rakyat tempatan yang asal usulnya dari Bumi Rentap ini?

Tidak pernah dalam sejarah politik negeri Sarawak melihat parti-parti dari Semenanjung seperti UMNO, MCA, MIC, Gerakan dan sebagainya masuk ke negeri ini untuk mencampuri urusan negeri ini.

Yang ada di sini ialah gabungan parti-parti tempatan yang membentuk Barisan Nasional Sarawak yang bergabung dengan Kerajaan BN Pusat. Namun, BN Pusat tidak pernah campur tangan Ketua Menteri dan Menteri-Menteri di Sarawak membuat dasar kerajaan sendiri.

Ini adalah kerana Kerajaan BN sangat menghormati kuasa autonomi yang dimiliki penuh oleh negeri Sarawak sebagaimana perjanjian yang termetri ketika penggabungan negeri Sarawak dan Sabah yang membentuk Malaysia. Inilah yang cuba dicabul oleh pakatan pembangkang di Sarawak.

Kini, kita melihat kemasukan parti-parti pembangkang dari Semenanjung ke Sarawak untuk men"jual" temberang, pembohongan dan menghuru-harakan kestabilan politik Sarawak. Mereka datang ke sini membuat kacau dan mencetus kekecohan di kalangan rakyat Sarawak yang sebelum ini sangat bersatu dan saling hormat menghormati.

PKR, PAS dan DAP sering membuat kacau di sana sini, mencetus ketengangan kaum dengan mengamalkan budaya politik racist perkauman sebagaimana yang dilakukan oleh Violet Yong.

Selain itu, pembangkang bermain sentimen agama yang sangat sensitif seperti isu kitab suci Kristian yang mampu merosakkan keharmonian agama di Sarawak. Mereka mencetuskan budaya politik kebencian rakyat terhadap BN dengan pembohongan yang tidak berasas.

Mereka memburuk-burukkan Kerajaan BN di mana saja mereka berada. Misalnya, Anwar Ibrahim sering mengelilingi dunia bagi memburuk-burukkan negara ini dikalangan sahabat Yahudinya di luar sana. Jika di luar negara pun Anwar berbuat demikian, apatah lagi di dalam negara, tentunya lebih hebat dia membuat fitnah busuk itu.

Penulis melihat kemasukan PKR, PAS dan DAP ke Sarawak tidak lebih untuk merosakkan negeri ini dari perpaduan, keharmonian dan kestabilan politik. Jika mereka ini dibiarkan terus bermaharajalela di sini, nescaya negeri Sarawak bakal musnah dan kucar-kacir dibuatnya.

Seharusnya esok, rakyat Sarawak menolak parti-parti dari Semenanjung ini dan memilih parti tempatan terus memerintah negeri Bumi Kenyalang ini. Rakyat Sarawak perlu menolak ancaman luar parti Semenanjung ini sepenuhnya bagi menjamin keamanan, kemajuan dan pembangunan yang direncanakan oleh parti tempatan Sarawak sendiri.

Hanya parti tempatan Sarawak saja yang layak mentadbir negeri Sarawak ini dan bukan parti yang di"import" dari Semenanjung! Bangunlah rakyat Sarawak! Tolak bajingan-bajingan jijik yang cuba merosakkan Bumi Kenyalang ini. "Ngap Sayot"kan mereka!

Thursday, 14 April 2011

Terkini..!!! "Ketua Menteri idaman DAP" umum beri "bulan dan bintang"..!!!


Baru Bian, "Ketua Menteri idaman DAP", mengumumkan bahawa dia akan menaikkan gaji Tuai Rumah kepada RM950 sebulan, Penghulu pula RM1050 sebulan, gaji Pemancha dinaikkan kepada RM1250 dan Temenggong kepada RM1600 sebulan.

"Murah hati" sungguh Baru Bian dan pembangkang di Sarawak. Sekali pandang, memang mereka "pemurah" dan kononnya "membela nasib rakyat" dengan menaikkan gaji Tuai Rumah, Penghulu, Pemancha dan Temenggong. Seakan-akan Kerajaan BN tidak mampu menaikkan gaji mereka.

Tapi itulah pembangkang yang suka menjanjikan janji "bulan dan bintang", tapi bila sudah berkuasa, mereka tidak menunaikannya seperti yang berlaku di Selangor, misalnya.

Dulu, di Selangor, mereka menjanjikan elaun khas setiap bulan kepada setiap ibu tunggal, warga emas, anak masuk sekolah, suri rumah sepenuh masa, bayi baru lahir dan anak masuk universiti.

Tapi setelah berjaya menjajah Selangor, semua yang dijanjikan di atas itu tidak pun ditunaikan oleh Kerajaan Pakatan Pembangkang Selangor. Lebih memeritkan, mereka menghabiskan wang Kerajaan sehingga Yayasan Selangor mengalami kerugian dan defisit lebih RM7 juta. Wang selenggara kenderaan mereka ialah lebih RM6 juta setahun, selenggara kereta atau "belon"???

Janji Baru Bian itu sebenarnya langsung tidak berkreadibiliti, tidak boleh dipercayai dan bohong semata-mata. Janji itu hanyalah undi menarik undi Tuai Rumah, Penghulu, Pemancha, Temenggong dan rakyat Sarawak sahaja. Orang di Semenanjung sudah kena tipu hidup-hidup, orang Sarawak pun rela kena tipu juga???

Anwar beri gaji pada Shamsidar RM30,000 tapi tak payah buat kerja???


Malam tadi, Ummi Hafilda "telanjang"kan Anwar, Azmin dan Shamsidar habis-habisan pada satu majlis ceramah di N.49 DUN Nangka, Sibu. Sekitar 300 orang penduduk Kampung Bandung dan masyarakat setempat membanjiri medan selera di kawasan tersebut.

Ummi antaranya memberitahu pada penduduk di situ bahawa dia telah mengumpul bukti-bukti kukuh dan turut mencuri beberapa dokumen "original" yang mengaitkan penyelewengan Anwar dan "rompakan-rompakan" besar yang dilakukan oleh Anwar, Azmin dan Shamsidar.

Antara yang didedahkan Ummi ialah pemberian berjuta-juta saham kepada Azmin dan Shamsidar ketika Anwar menjawat Timbalan Perdana Menteri dulu.

Menurut Ummi lagi, Anwar turut melantik Shamsidar sebagai Executive Director di salah sebuah bank yang bergaji RM30,000, sebuah kereta berserta pemandu sekali, tanpa perlu datang ke pejabat!

Maknanya tak payah buat kerja lah tu. Tak buat kerja pun dapat RM30,000 sebulan? "Sayang" betul Anwar pada Shamsidar, isteri Azmin! Ada "apa-apa" ke ni?

Ummi berkata, Shamsidar dilantik bekerja di bank rakan baiknya yang bernama "Mr. Tong". Kiranya, Anwarlah yang suruh "Mr. Tong" tu ambil Shamsidar bekerja di bank tersebut. Entah berapa juta yang diberi pada "Mr. Tong"? Tentu projek juta-juta turut diberikan pada rakan karibnya itu sebagai "token".

Memang betul-betul dajal si Anwar ini. Baru jadi Timbalan Perdana Menteri dah berjuta-juta di"kebas"nya. Belum lagi jadi Perdana Menteri. Kalau jadi Perdana Menteri, tentu berbilion-bilion di"rompak"nya.

Macam itu pun DAP dan PAS nak angkat jadi Perdana Menteri? Pakatan pembangkang asyik bercakap pasal rasuah dan penyelewengan. Tapi mereka menyokong "bapa rasuah" dan "bapa penyelewengan" untuk jadi PM? Ternyata PAS dan DAP memang bodoh!

Wednesday, 13 April 2011

Kapit sudah mula "tampar" Anwar, anda bila lagi???




Itulah, sudah diberitahu awal-awal, Anwar tidak diterima di Sarawak. Tapi Anwar degil. Dia mahu "langgar" juga Sarawak. Datang tak dijemput, malah dihalau pula oleh penduduk Kapit, itulah yang harus diterima Anwar kerana kedegilannya.

Menurut cerita dari blogger-blogger tempatan yang berada di Kapit, Anwar datang naik bot dan disambut oleh hanya lebih kurang 20 orang penyokong saja. Yang menariknya, Anwar juga turut "disambut" oleh sepanduk, poster, banner dan pekik menghalau Anwar dari menjejakkan kaki dari bumi Kapit!

Pada penulis, hanya orang tidak tahu malu saja yang akan terus berada di bumi Kapit setelah dihalau sedemikian. Jika penulis ditempat Anwar, tentunya malu bukan kepalang. Tak tahu mana nak disorok lagi muka!

Namun, sudah rasmi Anwar, muka tak tahu malu, tebal 48 inci, dia teruskan juga rencana pembohongannya di Kapit. Pada penulis, insiden ini merupakan satu tamparan hebat hasil penangan rakyat Sarawak terhadap PKR, khususnya Anwar Ibrahim secara peribadi.

Kadang-kadang, perit juga nak beritahu kepada orang yang tidak punya rasa malu seperti Anwar ini. Sudah beribu-ribu kali dia memalukan dirinya dihadapan rakyat, namun masih lagi mendabik dada sebagai "pembela rakyat", padahal dia lebih layak digelar "penipu rakyat".

Sudahlah begitu, setiap pergerakannya mahu dikaitkan dengan nama "rakyat". Dari nama parti, hinggalah nama program, semuanya dia letakkan nama "rakyat". Siapa yang beri dia pakai nama "rakyat" pun tak tahu. Mungkin "rakyat" yang dimaksudkan Anwar itu rakyat Israel barangkali.

Apa pun, penulis mengucapkan jutaan tahniah kepada penduduk dan rakyat Kapit kerana berani dan vokal menolak pembohong rakyat yang tidak bermoral itu. Rakyat Kapit sudah mula "tampar" Anwar semalam, anda bila lagi???

Rakyat Sibu tidak beri muka mendiang Robert Lau?


Kematian mendiang Robert Lau Hoi Chew masih lagi menjadi igauan penduduk Sarawak, khususnya masyarakat Sibu yang begitu sayang dan menghormati tokoh politik Barisan Nasional tersebut.

Tarikh 9 April 2010, adalah hari "gelap" bagi rakyat Sibu yang dahagakan pembangunan di kawasan "transit" antara Bintulu dan Miri itu. Kematian beliau merupakan satu kerugian besar dan meninggalkan kesan yang mendalam di dalam diari politik Sibu.

Mendiang Robert sangat berpengaruh di kalangan masyarakat Cina di Sibu. Tokoh politik SUPP ini begitu dedikasi berkhidmat untuk rakyat parlimen Sibu yang diwakilinya. Beliau dicalonkan untuk mewakili BN bagi parlimen Sibu untuk lima penggal berturut-turut dan menyaksikan rekod bersih tanpa kalah di situ.

Hebat benar Robert Lau di mata rakyat Sibu, khususnya keprihatinan mendiang memacu pembangunan dan kemajuan infrastruktur dan prasarana untuk masyarakat Sibu. Hasil dari khidmatnya di Sibu, kita boleh lihat Sibu pesat membangun dan peningkatan ekonomi yang membanggakan.

Namun kini, parlimen Sibu terlepas di tangan pembangkang. Wong Ho Leng dari DAP kini bagaikan "raja" di Sibu. Pembangunan dan ekonomi Sibu terbantut selepas Pengerusi DAP Sarawak ini mengambil alih parlimen ini. "Gangster" pun bertambah-tambah pengaruhnya di bawah payung DAP.

Dulu, mendiang Robert Lau pernah me"wasiat"kan agar pemimpin SUPP mewarisi kepimpinannya di Sibu. Legasi mendiang Robert Lau yang menjuarai hati rakyat perlu diteruskan SUPP dalam membela nasib rakyat. Rakyat Sibu perlukan Robert Lau "kedua".

Pastinya "roh" mendiang Robert Lau sedih melihat rakyat dan parlimen Sibu terus dirosakkan oleh Wong Ho Leng dan DAP. Bolehkah SUPP menyediakan pengganti kepada mendiang Robert yang sudah banyak berjasa selama lebih lima panggal?

Mungkin masyarakat Cina di Sibu sudah lupa kepada jasa dan kemajuan yang dibawa oleh Robert Lau. Mereka-mereka yang merubah undi untuk memilih DAP ternyata tidak menghargai mendiang Robert dan segala jasa yang telah beliau tabur di Sibu.

Harap masyarakat Cina di Sibu merenung kembali tentang keupayaan wakil SUPP untuk meneruskan legasi Robert Lau di Sibu. Pembangunan yang terbantut perlu di sambung kembali supaya Sibu tidak tertinggal di belakang Miri, Bintulu dan Kuching. DAP bukannya tahu mentadbir dengan baik, mereka hanya tahu berpolitik dan banyak cakap saja...

Demi memberi muka kepada mendiang Robert Lau, masyarakat Sibu di seru untuk mengenepikan DAP yang hanya mahir mencetus kekecohan dan kembali kepada BN yang sebenarnya menjadi wadah untuk membela nasib rakyat tempatan di sini.

Oleh: Biak Kacak!

Monday, 11 April 2011

Selamatkan "biak-biak kacak" di Sarawak..!!!


"Lupa kamek madah ngan kitak orang Sarawak, jaga-jaga lah anak-anak bujang dan biak-biak Sarawak yang kacak-kacak di negeri kita ini tuk. Anwar Ibrahim sudah sampei di situk, nya ya suka benar ngan biak-biak yang kacak-kacak nang kitak!".

"Bukan sorang duak si Anwar udah rosakkan. Abis punah sidaknya biak-biak di Semenanjung. Sik ada belas kasihan agik bah. Abis polos dipolahnya lobang belakang ya. Ganas benar Anwar, sik caya, nangga gamba di atas ya".

Justeru itu, penulis mengingatkan ibubapa yang menyayangi kesucian anak-anak muda mereka, tidak mengira lelaki atau perempuan, supaya jangan membiarkan anak-anak mereka dari dilihat oleh Anwar. Susah kelak!

Salah satu perangai Anwar, dia pantang jumpa anak muda. Dia akan hampiri anak muda tersebut sambil menepuk-nepuk bahu dan matanya suka melirik ke bahagian "belakang" tubuh anak muda! Faham-fahamlah apa yang di"nangga"nya!

Jika terjadi sedemikian terhadap anak-anak muda di Sarawak ini, jangan sesekali menyerahkan nombor telefon anda kepada Anwar. Kalau diberi, dia akan mengacau hampir setiap jam, jika dia "berkenan". Dia ajak pergi minum "kopi".

Lebih parah lagi, dia juga sering menawarkan pekerjaan kepada anak-anak muda. Antara pekerjaan yang dia suka tawarkan ialah "coffee boy". Penulis ingatkan, jangan sesekali terima tawaran tersebut! Jika diterima, celaka kelak menimpa.

Saiful Bukhari Azlan pernah terima tawaran kerja tersebut. Selepas itu, dia diberikan "password"! Kerja "coffee boy" untuk Anwar pun kena pakai "password"? Setahu penulis, "password" terakhir yang diberikan pada Saiful ialah "Mohktar"! Faham-fahamlah apa yang berlaku selepas itu...

Jangan lupa rakyat Sarawak. Sembunyikan anak-anak muda anda dari penglihatan Anwar. Bahaya! Anwar tidak mengira bangsa atau etnik apa, jika nafsunya memuncak "orang tua" seperti Aneez Munawer itu pun di"belasah"nya...

Dengarlah nasihat penulis jika sayangkan anak-anak anda. Jagalah kesucian dan maruah anak-anak anda sebelum dirosakkan Anwar..!!!

Panasss..!!! Cerita "best" dihujung minggu...!!!


Hanya dipisahkan dengan jarak 30 meter, Ezam Mohd Noor dan Azmin Ali, bertempur di medan kempen di Kampung Boyan baru-baru ini. Ezam, adalah bekas panglima no.1 Anwar sejak zaman reformasi lagi. Manakala Azmin pula adalah panglima "anak emas" Anwar yang taat pada Anwar, tapi dayus!

Menurut cerita di sini, ketika Azmin sedang berucap dipentas, maka tibalah Ezam, bekas panglima sulung Anwar dahulu, tapi sudah berpatah arang dengan peliwat tegar itu.

Melihat Azmin sedang berucap, darah panglima Ezam naik mendadak. Ezam naik ke pentas lantas dilondehnya segala "kemaluan" yang ada pada Anwar, Azmin dan PKR. Ezam belasah Azmin cukup-cukup! Habis-habisan!!!

Tak terjawab pula Azmin dibuatnya. Keadaan semakin hangat! Azmin yang terkedu dengan hujah Ezam, hanya mampu menyerang Taib Mahmud sahaja. Mana mampu Azmin berhadapan dengan Ezam. Siapalah Azmin berbanding Ezam ketika di dalam PKR...

Hasilnya, kereta yang membawa Ezam jadi mangsa lepas geram puak-puak PKR. Kereta Ezam dipukul dan disepak oleh balaci-balaci PKR yang diimport dari Semenanjung. Namun Ezam dibela oleh hulubalang PBB. Berdarah jugaklah budak PKR tu dikerjakannya. Mujurlah FRU datang menghalang, kalau tidak, tak balik Semenanjunglah budak PKR tu...

Sebenarnya, Ezamlah panglima sebenar. Dia berjiwa "fighter". Dialah di antara pengasas Keadilan. Dari tidak berdaftar hinggalah kini menjadi PKR, Ezamlah yang teruk buat kerja. Yang kuat berdemo menyalak ditengah jalan raya dulu tu Ezamlah punya kerja. Luar dalam PKR di dalam poketnya sahaja.

Sejak Anwar ditahan dan dipenjara di Sungai Buloh dulu, Ezamlah yang menjaga keluarga Anwar. Ezamlah yang memberi harapan kepada Wan Azizah sekeluarga untuk melepaskan Anwar dari penjara. Ezamlah yang mengatur semuanya, bukan Azmin!

Siapa Azmin? Ketika Anwar dipenjara, Azmin di"haram"kan Kak Wan untuk menjejakkan kaki di rumahnya. Kak Wan tak mahu tengok muka Azmin. Mengapa? Kalau nak tahu jawapannya, tanya Kak Wan, Nurul Izzah atau Shamsidar, isteri Azmin.

Alahhh..bukan Kak Wan dan Izzah tak tahu Azmin merelakan "dimadukan" Shamsidar. Siapa madunya? Takkan Nallakaruppan kot? Kalau Nalla, takkanlah Kak Wan dan Izzah "hangin satu badan" pada Azmin? Alahhh..."Lelaki Y" tu lahhh...

Budaya politik ganas yang dibawa oleh puak-puak PKR tidak pernah diamalkan di Sarawak. Pilihanraya-pilihanraya sebelum ini tidak pernah menyaksikan keganasan berlaku di musim berkempen. Calon-calon dan penyokong-penyokong parti saling hormat menghormati. Segalanya lancar dan aman di sepanjang musim berkempen.

Malangnya, datang saja PKR ke Sarawak, terus dibawanya budaya buruk tersebut ke Bumi Kenyalang ini. Hairannya, ada pula rakyat di Sarawak yang menyokong PKR. Tidakkah mereka sedar bahawa PKR hanya akan membawa kehancuran negeri Sarawak?

Lihat saja di Semenanjung sana, sering huru-hara dikerjakan PKR. Datang PKR ke Sarawak, parti itu terus bergaduh dengan SNAP kerana tamakkan kerusi DUN. Padahal, dia yang datang tempat orang! Buruk benar perangainya. Itu pun orang Sarawak sokong, kah?

Penulis harap, orang Sarawak tidak terpengaruh sikap buruk dan "paloi" PKR itu. Kita tidak pernah mempunyai sikap sedemikian. Kita terkenal dengan hidup aman dan damai dengan kepelbagaian kaum dan etnik. Malah hubungan baik dengan masyarakat Cina bukan bumiputera pun erat sebelum kemasukan PKR di sini.

DAP Sarawak pun dahulunya baik-baik saja. "Sidaknya sik pernah polah hal yang bukan-bukan". Namun, setelah DAP Pusat bersatu dengan PKR, DAP Sarawak berubah pula sikapnya. Dulu baik-baik saja, tapi sekarang jahat nak mampos! Hasutan menjadi bahan "kelaka" mereka saja!

Apapun, kita tunggu hari mengundi kelak. Kita keluar ramai-ramai mengundi BN! Tunjukkan pada orang Semenanjung bahawa "orang Sarawak sik suka PKR sampei bila-bila". Tunjukkan pada PKR bahawa kita bukan orang "paloi" seperti mereka! Ngap Sayot!!!

Oleh: Biak Kacak!

Sunday, 10 April 2011

Terkini..!!! Sarawak bakal dilelong PKR, DAP dan PAS..!!!


Dikhabarkan, Nik Aziz Nik Mat dan Anwar telah berduet mendendangkan lagu bohong mereka semalam di Kuching. Malah turut diceritakan bahawa "angpow" begitu banyak ditaburkan kepada para hadirin pada siri terbesar penyebaran fitnah.

Mungkin ada segelintir rakyat Sarawak yang suka pada cerita fitnah Anwar dan Nik Aziz. Mungkin ada yang suka mendengar cerita dongeng temberang Anwar. Maklumlah, Anwar jarang ke Sarawak. Bila musim pilihanraya baru dia tunjuk muka pembohongnya di Bumi Kenyalang.

Agak menyedihkan apabila ada juga segelintir rakyat Sarawak yang kurang bijak untuk dipengaruhi pembohongan Anwar dan rakan-rakannya. Cerita temberangnya memang hebat di dengar. Ramai yang terpesona mendengar cerita tidak masuk akalnya.

Anwar sering menaburkan keburukan orang BN, namun dia tidak pernah menceritakan tentang kebusukan dan kejijikan yang ada pada dirinya. Jika dia sentuh sekali pun tentang kisah "gelap" yang dikaitkan dengannya, tentu sekali dia melencong menafikan. Iyalah, takkanlah Anwar nak mengaku kejijikannya?

Hati-hati dengan Anwar. Mulutnya manis, lagak gayanya bagai dialah "dewa". Padahal disebalik mulut manisnya, tersembunyi racun berbisa. Disebalik gaya langkahnya, tersembunyi "kehidupan gelap"nya yang tidak bermoral dan menjelekkan.

Bagus benar bunyi tutur katanya semalam. Kononnya, dia pembela rakyat. Kononnya dia mahu berikan RM600 sebulan pada semua rakyat Sarawak. Begitulah yang dijanjikan Pakatan Haram Pembangkang itu di Selangor dahulu.

Sehingga sekarang, satu sen pun tidak diterima oleh rakyat Selangor. Malah mereka teruk ditindas dan habis wang Kerajaan Negeri Selangor dikebas! Kos selenggara kereta kerajaan negeri Selangor mencecah RM6 juta setahun! Selenggara kereta apa begitu banyak kosnya? PKR dan DAP Selangor selenggara kapal terbang, kah?

Yayasan Selangor yang dulu mempunyai tabungan dana yang banyak ketika pemerintahan BN, habis di"rompak" PKR, DAP dan PAS Selangor. Bayangkan, dari dana yang terkumpul RM puluhan juta, Yayasan Selangor mengalami defisit lebih dari RM7 juta! Wang dan hak rakyat Selangor lesap ditangan PKR, DAP dan PAS.

Anwar pula bertindak sebagai "penasihat ekonomi" Selangor. Meskipun dia mendakwa hanya diberi gaji RM1 saja sebulan, difahamkan berjuta-juta RM telah dimanipulasikan oleh Anwar keluar dari akaun negeri dan masuk ke "poket"nya. Habis di"rompak". Malah, wang zakat orang Islam di Selangor pun cuba dirompak mereka!

Jika Sarawak ingin melihat negeri ini punah rosak dan jahanam dikerjakan Anwar, Baru Bian, Nik Aziz, Guan Eng dan Kit Siang, cubalah beri undi pada mereka. Dan selepas itu jangan menyesal sekiranya si penipu pembohong ini menjual Sarawak kelak!

Belajarlah dari kesilapan orang di Semenanjung. Tak rugi untuk berkongsi pengalaman dengan mereka. Mereka pernah tersilap dan menyesal. Pulau Pinang hampir habis dijual Guan Eng. Selangor pula rugi jutaan ringgit! Sarawak pula pastinya hancur jika jatuh ke tangan penipu pembohong ini!

Dinosaur yang menguasai Pakatan tak mungkin bawa perubahan untuk Sarawak


Tenung muka muka ini dan cuba fikirkan perubahan positif yang telah mereka bawakan ke Malaysia?

Selama 20 tahun Nik Aziz menjadi menteri besar, belum satu masjid pun dibangunkan oleh PAS - apa mungkin mereka mampu membawa perubahan kepada Sarwak, satu negeri yang begitu luas dan mencabar.

Kelantan sekadar sebuah negeri kecil yang mempunayi masalah tipikal di Semenanjung makala Sarawak pula sebuah negeri yang begitu luas dan mempunyai taburan penduduk yang begitu rambang dan tipis hingga tidaka da satu pun model pembangunan yang mampu memberi tunjuk ajar cara untuk menggerakkan ekonomi dan potensi rakyat Sarawak

Namun begitu Kerajaan Barisan Nasional telah berjaya membangunkan Sarawak hingga ianya terkenal sebagai destinasi perlancungan dan juga pelaburan di mata dunia.

Video Seks: Anwar Naik Angin pasal Jam Omega

Para pembaca budiman boleh tonton dan nilai sendiri kandungan video ini

terima kasih Minaq Jinggo kerana merakam sidang akhbar ini

SHOCKING VIDEO: Lim Guan Eng's land grab took place in hsi first week in office

The land was Kampung Buah Pala, saving kampung Buah Pala was one of their election promise but within a week of taking office, one of Lim Kit Siang's son's first act was to sign the order that allowed the land to be transferred to the developer, allowing them to build on it.

Imagine that, all he had to do was not sign the order, after all that was the promise
The developers may have promised him millions or something otherwise why would he break a clear and patent election promise

Kenapa pembangkang marah Najib kerap ke Sarawak?


Pihak pembangkang Sarawak yang ketandusan isu untuk menyerang BN kali ini ternyata tertekan apabila mencipta isu bodoh menyerang peribadi pemimpin BN, terutamanya Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Pembangkang Sarawak baru-baru ini menuduh bahawa kekerapan Najib ke Sarawak sepanjang kempen pilihan raya negeri itu kerana BN tidak yakin boleh menang pada pilihan raya negeri kali ini.

Tuduhan bodoh dan tidak sedar diri oleh pembangkang terhadap PM itu jelas tidak berasas. Najib berhak berada di mana saja yang dirasakan perlu. Contohnya, PM perlu kerap berada di Sarawak kerana beliau perlu meninjau persediaan BN Sarawak dan pilihanraya yang bakal berlangsung.

Beliau ke Sarawak untuk mengunjungi rakyat Sarawak, salahkah? Sekurang-kurangnya, Najib lebih bertanggungjawab berbanding Anwar. Najib sanggup meluangkan masanya di Sarawak demi memastikan rakyat dekat dan mesra dengan kepimpinannya. Dia selalu memastikan bahawa rakyat sentiasa didahulukan.

Namun, Anwar yang kerap mengunjungi pemimpin-pemimpin Yahudi itu tidak pula dipersoalkan oleh puak-puak pembangkang ini. Anwar kerap berjumpa pemimpin Yahudi di dala siri "Tour Minta Maaf"nya. Dia kerap berada di luar negara berjumpa dengan sahabat baiknya, penyangak mata wang, Soros!

Jika dibandingkan Anwar dengan Najib, bagai langit dengan bumi. Malah Anwar tidak layak untuk dibandingkan dengan PM kita. Dia hanya layak untuk dibandingkan dengan Bill Clinton yang ter"kantoi" dengan Monica Lewinski! Malah dia lebih teruk dari Clinton kerana dikatakan mempunyai ramai teman seks lelaki dan perempuan, malah disahkan meliwat oleh mahkamah! Manusia jenis apakah ini?

Najib tak datang Sarawak salah, Najib tak datang ke Sarawak pun salah? PM jarang datang ke Sarawak dikatakan salah, kerap datang Sarawak pun salah juga? Itulah lidah pembangkang penuh dengan hasad dengki, khianat, politik kebencian dan tidak pernah matang! Jelas pembangkang kini bodoh dan dungu, tapi berlagak pandai!

Kunjungan Najib ke Sarawak ternyata mendapat pujian rakyat setempat. Mereka melahirkan rasa teruja mereka dengan kunjungan PM ke Bumi Kenyalang tanpa rasa prejudis. Begitulah ikhlas, mesra dan gembiranya rakyat bersama PMnya.

Mungkin pembangkang cemburu kerana "PM 16 September" mereka hanya mem"bulak" mereka, sehingga kini sudah bekali-kali 16 September berulang, Anwar masih belum jadi PM! Sedarkah penyokong yang nak beri undi pada pembangkang bahawa ANWAR ITU PENIPUS BESAR..?!!!

Oleh: Biak Kacak!

Saturday, 9 April 2011

Anwar dan Wan Azizah datang ke Sarawak untuk membulak jua..!!!


Penduduk rakyat negeri Sarawak disarankan agar tidak mempercayai Wan Azizah, isteri raja putar alam dunia, Anwar Ibrahim. Kedatangannya ke Sarawak ini bukannya untuk membela dan mendahulukan rakyat, datangnya hanya untuk menipu bagi membela suaminya yang suka menipu keliling dunia!

Terbaru, Wan Azizah mendakwa bahawa Anwar sering bersenam ketika di dalam penjara ketika ditahan kerana terbukti bersalah menyalah guna kuasa ketika menjadi Timbalan Perdana Menteri. Katanya Anwar bersenam ketika di penjara dan bertubuh sasa, bagi menafikan "lelaki bertuala putih" di dalam video seks tersebut bukanlah suaminya.

Kenyataannya ini jelas menunjukkan bahawa Wan Azizah suka berbohong pada rakyat apabila menyatakan bahawa Anwar sering kait belakang, nak tidur pun tak boleh, nak bergerak pun sukar, termasuklah dakwaannya yang kononnya disuntik racun arsenik dan HIV ketika merayu melepaskan Anwar dari penjara Sungai Buloh!

Cuba bayangkan, demi menlepaskan seorang penjenayah yang sedang menerima hukuman, Wan Azizah sanggup menipu rakyat bagi meraih simpati mendesak Kerajaan melepaskan Anwar. Malah isteri Anwar ini sanggup memburuk dan memfitnah Kerajaan yang selama ini melayan Wan Azizah sekeluarga dengan baik ketika suaminya bergelar TPM.

Sudahlah suaminya menipu, salah guna kuasa, terlibat dengan aktiviti meliwat (disahkan mahkamah), isterinya pula menipu untuk melepaskan suaminya yang sedang menjalani hukuman. Apa jenis manusiakah ini? Spesis manusia apakah ini???

Sebab itulah penulis meminta agar rakyat Sarawak berhati-hati dengan kedua pasangan penipu ini. Usah dekati mereka dan usah biarkan mereka mendekati atau memasuki kawasan kita "di situk". "Sidak dua eko membulak saja keja ya di Sarawak tuk".

"Mun kitak serempak ngan Anwar ya, iboh madah perkataan Mokhtar, ia ya password bah! Nahas mun disebut depan Anwar, kelak bolos belakang kitak! Nya suka main belakang!".

"Mun kitak jumpa ngan binik ya, tanya Wan Azizah, sine ya letak jam tangan Omega ya bah? Sik bawa ke Sarawak, kah? Confirm ya lari lepas tanya kedak ya!".

Oleh: Biak Kacak!

Friday, 8 April 2011

PAS janjikan "air bersih" di Sadong Jaya? Tengok contoh di Kelantan sudah laaahhh...!!!


Semenjak PAS "bersetubuh" dengan PKR dan DAP, parti yang kononnya memperjuangkan Islam ini semakin terikut-ikut dengan sifat jijik kedua parti tersebut. PAS kini semakin hebat menipu dan mahir mempermainkan minda rakyat. Sekarang, PAS melebarkan jalur pembohongannya ke Sarawak pula!

PAS Kawasan Sadong Jaya misalnya telah berjanji kepada seluruh pengundi di situ bahawa sekiranya mereka berjaya menjajah kawasan tersebut, maka mereka semua akan menikmati air bersih! Itu janji PAS Kawasan Sadong Jaya kepada rakyat DUN tersebut.

Persoalannya, mampukah PAS Kawasan Sadong Jaya yang diwakili oleh Abang Eddy Allyanni melaksanakan janji PAS tersebut? Apakah selama ini penduduk DUN Sadong Jaya tidak menikmati air bersih? Dan setakat itu sajakah yang mampu dilakukan oleh PAS sekiranya berjaya menawan DUN Sadong Jaya?

Siapa Eddy untuk menentukan penduduk Sadong Jaya akan menerima air bersih? Apakah dia bertanggungjawab menguruskan Lembaga Air Kuching (LAKU)??? Apakah dia fikir seorang ADUN mampu mengarah LAKU untuk membekal air mengikut piawaian yang ditentukannya sendiri? Apakah di fikir sekiranya dia menjadi ADUN Sadong Jaya maka dia akan dilantik menjadi Pengarah LAKU? Sila cermin diri sendiri dahulu...

Sebenarnya, LAKU selama ini begitu komited mengenai pembekalan air bersih ke seluruh kawasan di Kuching, termasuklah DUN Sadong Jaya. Air bersih yang dibekalkan oleh LAKU mengikut piawaian yang telah ditetapkan oleh pihak Kerajaan dan selamat untuk kegunaan rakyat. Jadi, sememangnya air bersih sudah dibekalkan oleh LAKU.

Air bersih yang bagaimana lagi yang Eddy mahu? Dia mahu air bertapis yang ditapis oleh penapis air COWAY, kah? Jika begitu, Eddy perlu mengeluarkan wang yang banyak untuk memasang penapis itu di setiap rumah dan premis di DUN Sadong Jaya. Harganya mencecah lebih RM2,000 seunit. Mampukah Eddy?

Penulis ingin menyarankan pada Eddy untuk melawat Kelantan yang ditadbir PAS selama lebih 20 tahun. Pergilah tengok di sana betapa deritanya rakyat Kelantan yang menikmati air "keruh" yang sifatnya bagai "air sungai Klang". Keruh dan kotor!

Bukan saja Kerajaan Kelantan gagal membekalkan air bersih untuk rakyat, malah masih banyak lagi rakyat di Kelantan yang tidak mendapat bekalan air paip! Masih banyak lagi yang menggunakan air telaga dan sungai untuk kegunaan harian. Jadi, mampukah Eddy mengotakan janjinya itu?

Penulis sangat sangsi dengan kebolehan PAS untuk melaksanakan janjinya di Sadong Jaya. Setahu penulis, PAS hanya pandai berjanji dan menipu rakyat saja. Di Semenanjung, PAS begitu aktif menipu dan sering gagal menunaikan janji mereka.

Sebagai contoh, PAS gagal menutup kilang Carlsberg sebagaimana yang dijanjikan sebelum menang di Selangor. PAS juga gagal melaksanakan hukum hudud di Kelantan kerana mereka kekurangan ilmu ijtihad mengenai perkara tersebut. PAS juga menipu penyokongnya apabila membuang "hudud" dan "agenda penubuhan negara Islam" setelah bersekutu dengan DAP dan PKR.

Penyokong sendiri pun ditipunya, apatah lagi rakyat Sarawak yang agak kurang "familiar" dengan PAS, pasti ditipunya dengan senang hati! PAS fikir dia akan dihargai oleh DAP dan PKR. Namun, setelah terbentuknya negeri Pakatan Rakyat di Selangor dan Pulau Pinang, PAS dilihat lebih mirip kepada "keldai tunggangan PKR dan DAP" apabila segala dasar PAS ditolak mentah-mentah oleh kedua parti tersebut.

Oleh: Biak Kacak!

Panasss..!!! Kak Wan hilang bersama jam tangan OMEGA di Sarawak..???!!!


Nampaknya, Wan Azizah bagaikan "tawar hati" untuk sama-sama berkempen untuk PKR pada Pilihanraya Dewan Undangan Negeri Sarawak kali ini. Sebagaimana kita ketahui, sebelum Kak Wan datang ke Sarawak, dia telah dimalukan oleh wartawan pada satu sidang media di ibunegara.

Akibat insiden tersebut, Kak Wan dikatakan telah membatalkan "flight ticket"nya untuk ke Sarawak pada hari itu. Mungkin Kak Wan perlukan masa untuk menenteramkan hatinya yang marah, geram dan terkedu apabila ter"kantoi" ditanya berkenaan jam tangan Omega!

Namun, Kak Wan muncul jua di Sarawak pada hari penamaan calon di N7 DUN Semariang menemani calon PKR, Zulrushdi di situ. Bagaimanapun, perarakan PKR pada penamaan calon di situ hanya diiringi oleh sekitar 200 orang sahaja. Itupun setelah dicampur dengan sedikit wartawan yang membuat liputan dan polis yang mengawal keadaan!

Mungkin kecewa dengan kes skandal video seks yang dikaitkan dengan Anwar, maka orang PKR di Semariang, maka mereka malu untuk turut serta berarak bersama Kak Wan di hari penamaan calon tersebut.

Namun, dikhabarkan bahawa kerana ada beberapa individu yang bertanyakan sama ada Kak Wan membawa bersama jam tangan Omega milik Anwar ke Sarawak, maka Kak Wan bergegas "menghilang" sejurus selepas proses penamaan calon tersebut. Kak Wan gagal dikesan!

Menurut ceritanya, Kak Wan teruk dimarahi Anwar kerana "tersilap jawab" ketika insiden yang bertanyakan status jam tangan Omega tersebut di Kuala Lumpur. Mungkin Anwar berang apabila Kak Wan menjawab bahawa jam tangan Omega itu "ada"!

Sebaliknya, mungkin Anwar berniat mencanangkan bahawa "Kak Wan hilangkan jam tangan tersebut"!!! Namun, dek kerana jawapan Kak Wan itu, maka ia telah "memotong" rancangan temberang Anwar itu...

Sehingga kini, Kak Wan masih gagal dikesan, dan dia dilaporkan masih belum menemui Anwar di Sarawak kerana merajuk dimarahi suami "anugerah Tuhan" tersebut.

Namun begitu, pada sesiapa yang terjumpa dengan Kak Wan, jangan lupa bertanyakan padanya sama ada dia ada membawa jam tangan Omega milik Anwar bersamanya ke Sarawak! Maklumlah, jam tangan tersebut penting untuk menyelamatkan "pemimpin anugerah Tuhan"..!!!

Thursday, 7 April 2011

Terbaru..!!! Pencacai PAS biadap pada rakyat Sarawak..!!!

Banner yang sudah di"edit" blogger pembangkang

Banner yang di"polah" oleh penduduk kampung di Sarawak

Nampaknya, ada orang dari puak-puak PAS Semenanjung yang bodoh dan bengap, yang "tidak faham", tapi tunjuk macam "faham". Dan sudahlah "tak faham", dituduh dan dikutuknya pula rakyat di Sarawak ini tidak faham!

Memang kurang ajar! Datang tidak dijemput, masuk tidak dihalau, salam tidak diberi, masuk "rumah orang" tapi bawa perangai hodoh dan busuk jijik. Sila rujuk di sini untuk kebiadapan blogger PAS terhadap rakyat Sarawak.

Seorang blogger PAS menunjukkan kemarahannya kepada rakyat Sarawak apabila penduduk sebuah kampung pro-BN di Bumi Kenyalang ini bertindak memasang kain rentang bagi menghalang mana-mana pembangkang masuk ke kampung mereka untuk berkempen.

Namun, kerana politik dan geram dengan tindakan penduduk kampung yang menolak pembangkang, terutamanya PAS di Sarawak, maka blogger PAS ini telah bertindak "mengedit" gambar banner tersebut untuk memuaskan hatinya yang marah. Mungkin dia di antara pembangkang yang gagal masuk ke kampung tersebut!

Blogger ini mempertikaikan mengapa UMNO tidak masuk ke Sarawak dan bertanding di Bumi Kenyalang ini. Lihatlah betapa bodohnya soalan dari pemikiran jumud penyokong tegar PAS ini! Soalan begitu pun dia tak boleh nak fikir sendiri?

Sebenarnya, UMNO tidak masuk ke Sarawak di atas dasar parti UMNO sangat menghormati rakyat Sarawak. Rakyat Sarawak mempunyai identiti dan budaya politik yang sangat berbeza dengan politik Semenanjung. UMNO berasaskan Melayu, khususnya di Semenanjung. Dan UMNO percaya bahawa rakyat tempatan Sarawak sendiri lebih layak untuk memerintah Bumi Kenyalang ini.

Di Sarawak, Melayu bukanlah kaum majoriti seperti di Semenanjung. Mungkin blogger PAS ini tak pernah datang ke Sarawak, mungkin? Di sini, semua kaum bersatu di dalam parti-parti komponen masing-masing yang terdiri dari kepelbagaian kaum tanpa mengikut kaum atau etnik. Namun, mereka sangat bersatu di dalam satu payung, iaitu BN.

Mungkin blogger PAS ini buta sejarah dan tidak tahu menahu tentang Sarawak sehingga menuduh rakyat Sarawak tidak faham tentang apa itu Kerajaan. Sebenarnya, blogger PAS itulah yang tidak tahu tentang erti sebuah Kerajaan. Sepatutnya, dia perlu belajar lebih lagi untuk mengetahui tentang latar belakang dan sejarah Sarawak sebelum datang dan menulis tentang negeri ini.

Pada penulis, blogger ini sangat kurang ajar pada rakyat Sarawak. Sewajarnya, dia harus tahu bahawa Sarawak mempunyai budaya budi pekerti yang sangat tinggi. Namun, jika orang sepertinya bertindak kurang ajar, pastinya orang Sarawak tahu bagaimana nak "mengajarnya".

Mujurlah Sarawak kini adalah Sarawak moden dan maju, jika blogger PAS ini bersikap begini dahulu, tentunya pahlawan ngajat Iban sudah "mengajar"nya berbudi bahasa di negeri orang! Memalukan saja blogger PAS ini, biadap!

Wednesday, 6 April 2011

PAS ketandusan calon di N15 Muara Tuang!


Tidak siapa menyangka, seorang penjual kuih yang berasal dari Kelantan, Noraini Hamzah, dari Dewan Muslimat PAS mampu menewaskan individu-individu pembangkang lain untuk dinobatkan sebagai calon pembangkang untuk bertanding di N15 Muara Tuang, bagi Pilihanraya DUN Sarawak kali ini.

Noraini adalah anak Kelantan yang mengikut suaminya yang merupakan bekas askar yang kini bertugas sebagai pemandu di UNIMAS, dikhabarkan sudah lebih 30 tahun menetap di Muara Tuang.

Mungkin di Muara Tuang sudah tidak punya anak jati Sarawak yang mampu untuk menewaskan calon Barisan Nasional, Ali Mahmud, adik kepada Pehin Seri Abdul Taib Mahmud. Mungkin kerana ketandusan calon tempatan, maka "makcik" Noraini ini telah dipilih untuk mengetuai penduduk Muara Tuang untuk memajukan kawasan tersebut.

Mampukah Noraini memastikan DUN Muara Tuang meningkat maju sebagaimana yang telah dilakukan oleh wakil rakyat dari BN yang diwakili dari PBB sebelum ini? Dan mampukah seorang yang berkelulusan "tinggi" seperti Noraini ini, memacu kemajuan sosio-ekonomi yang lebih baik berbanding BN?

Kita usah bicara tentang kemajuan dan tanggungjawab yang bakal digalas oleh bakal ADUN Muara Tuang dahulu. Sewajarnya kita tanya pada rakyat dan pengundi Muara Tuang, mampukah Noraini memecah rekod PAS untuk menjadi calon pertama PAS yang menang di DUN Sarawak.

Mampukah isteri kepada pemandu ini tanggung segala tanggungjawab yang bakal dipikul oleh seorang wakil rakyat? Setahu penulis, PAS terlebih dahulu masuk bertanding di Sarawak berbanding PKR. Namun, PAS sehingga sekarang masih gagal untuk menang di mana-mana kerusi yang ditandingnya, dan PKR mampu juga mendapat satu kerusi, itupun di atas "ehsan" DAP.

Hakikatnya, PAS tahu bahawa "Kak Aini" akan kalah. PAS tahu bahawa calonnya itu mungkin akan kehilangan deposit di Muara Tuang. Sengaja PAS letakkan Noraini di situ untuk dimalukan sebagaimana Cikgu Mala dimalukan di DUN Tenang.

Kita lihat dan tunggu saja perjalanan kempen dan keputusan pilihanraya N15 DUN Muara Tuang. Jika dahulu BN menang bergaya dengan lebih 6,000 undi majoriti, mampukah BN Muara Tenang meningkatkan jumlah majoriti undi atau hanya sekadar mampu mempertahankan jumlah lama itu saja? Sama-samalah kita nantikan.

Tuesday, 5 April 2011

VIDEO SEKS ANWAR: Wan Azizah dimarahi Anwar kerana berbohong

Sumber: X-PKR

1. Dikhabarkan Azizah sudah pun terbang ke Sarawak petang semalam, namun tidak dapat dipastikan kesahihannya. Kamik di Sarawak ternanti-nanti kehadiran Azizah di sini bagi bertanyakan hal yang sebenar mengenai sidang media beliau semalam di Bkt. Segambut. Al Maklumlah, katanya teramat emosional semalam!

2. Memang Azizah jika buka mulut saja, pasti ada yang tak kena dengan AnWAR! Jika sebelum ini 'flip-flop' mengenai panggilan telefon kepada bekas orang kuat AnWAR bertanyakan siapa lelaki yang ada bersama AnWAR, hal yang sama berlaku lagi semalam. Kali ini mengundang kemarahan AnWAR yang lebih besar.

3. Azizah menyatakan, "AnWAR dalam lokap dia bersenam, kerana itu ototnya kuat!". Kenyataan ini mengundang kemarahan seorang ahli keluarga AnWAR yang hadir dalam sidang media tersebut, lantas melaporkan pada AnWAR. Jika di penjara AnWAR bersenam hingga otot-ototnya menjadi kuat, ianya senaman yang agresif!

4. Pengidap sakit tulang belakang kronik tidak boleh menjalani senaman yang agresif hingga menguatkan otot-otot dibadannya. Senaman yang menguatkan otot dibuat melalui gerakan 'sit up', angkat berat dan semua ini memerlukan kekuatan pinggang yang stabil. Mustahil pesakit tulang belakang melakukan gerakan ini!

5. Pasti doktor yang waras akan melarang mana-mana pesakit tulang belakang melakukan gerakan ini. Kerana itu, ahli keluarga AnWAR yang berada dibelakang Azizah ketika sidang media semalam amat marah hingga keluar perkataan 'bodoh' terhadap Azizah. Hubungan Azizah dan ahli keluarga AnWAR memang diketahui punya banyak masalah.

6. Azizah dimarahi kerana kenyatannya bakal menimbul keraguan tentang sakit tulang belakang AnWAR! Bagaimana AnWAR yang diberitakan pengidap sakit belakang kronik, memakai bengkung di leher dan pinggang, berkerusi roda, tiba-tiba dikatakan punya otot yang kuat kerana bersenam semasa di penjara!

7. Memang la AnWAR angin satu badan dengan Azizah! Ini kerana bersusah payah beliau berlakon sakit, tiba-tiba Azizah mengatakan AnWAR boleh bersenam di dalam penjara. Arahan kepada Azizah semalam adalah membaca teks yang disediakan dan biarkan Karpal bertindak sebagai jurucakap utama!

8. Amat malang bagi Azizah semalam. Sudahlah isu jam Omega tidak ditangani dengan baik, kini timbul pula beberapa perkara baru. Mungkin ada benar juga telahan YB Datuk Zulkefli Nordin bahawa AnWAR 'berlakon' ketika menggayakan aksesori leher dan berkerusi roda di mata umum, sedangkan begitu sihat dan kuat dihadapan ahli keluarga!

Azmin patut malu pada SNAP!!!


Oleh: Biak Kacak!

Daripada mengakui kekurangan, kelemahan dan kesilapan diri sendiri, Azmin Ali, yang ditugaskan oleh Anwar Ibrahim untuk menyatukan pembangkang Sarawak lebih memilih untuk meletakkan kegagalan misinya itu kepada parti SNAP, yang merupakan parti pembangkang tempatan terbesar Sarawak.

Azmin Ali enggan mengakui kegagalannya menyatukan pembangkang-pembangkang di Sarawak, sebagaimana pakatan "haram' yang terbentuk di Semenanjung. Lalu Azmin memberi alasan bahawa "SNAP enggan bertolak ansur" untuk membentuk pakatan "haram" di Sarawak.

Nampaknya, bukan saja Azmin gagal memujuk SNAP, malah kini Azmin bertindak lebih aggresif dan mengambil keputusan untuk bergaduh dengan parti tempatan Sarawak itu. Tidak bekerjasama bukanlah bererti bermusuh, namun kerana mulut dan hati Azmin, pihak pembangkang di Sarawak semakin parah bergaduh sesama sendiri.

Siapakah yang salah dalam hal ini? Azmin tuduh SNAP. SNAP pula menuduh PKR, DAP dan PAS berlaku tamak pada pembahagian kerusi DUN yang bakal ditandingi pembangkang.

Pada pandangan penulis, SNAP merupakan sebuah parti pembangkang tempatan yang harus dihormati oleh PKR, DAP dan PAS. SNAP parti tempatan Sarawak yang diasaskan di Bumi Kenyalang dan mereka lebih arif tentang budaya, suasana, sosio-politik, dan lebih lama mendekati rakyat berbanding PKR yang cuba menjadi "juara" pembangkang.

PKR, DAP dan PAS harus akur bahawa mereka adalah "orang luar", terutamanya PKR dan PAS yang baru cuba bertapak di Sarawak. SNAP pula lebih merupakan "tuan rumah", meskipun mereka dipihak pembangkang.

Kehadiran PKR, DAP dan PAS selama ini dilihat lebih berbentuk penjajah politik yang hadir dari Semenanjung dan cuba memonopoli kuasa politik di Sarawak. Sikap parti-parti pembangkang "luar" ini yang tidak menghormati hak dan kepentingan "tuan rumah" pastinya mengundang ketidak puasan hati rakyat tempatan.

Namun, biarlah. Azmin telah berjaya membantu memberikan kemenangan kepada pihak Barisan Nasional. Sikap Azmin yang bongkak, angkuh, dan berlagak macam "James Brooke" menjelekkan mata parti SNAP, apatah lagi rakyat Sarawak yang sememangnya sukar menerima parti dari Semenanjung.

Apatah lagi beberapa keputusan pucuk pimpinan DAP dan PKR yang tidak dipersetujui oleh akar umbi pembangkang tersebut, tentunya menjanjikan kerosakan undi dan protes. Terbaru, ahli DAP berdemo di ibupejabat DAP Sarawak dan Dominique Ng, penyandang kerusi DUN Padungan bertindak keluar parti setelah dipinggirkan PKR.

Perkara-perkara dan pemilihan calon PKR dan DAP oleh pucuk pimpinan parti masing-masing menyebabkan akar umbi parti itu tidak berpuas hati kerana tidak memilih calon berdasarkan pilihan akar umbi tempatan. Fahamkah pucuk pimpinan DAP dan PKR dari Semenanjung dengan kemahuan akar umbi?

Nampaknya, DAP dan PKR bakal menghadapi masalah dalaman kali ini. Pencalonan tanpa restu akar umbi seolah-olah mengulangi kesilapa BN pada PRU12 yang lalu apabila "budak tingkat 4" memilih calon mengikut selera sendiri tanpa mengambil kira calon pilihan akar umbi.

Pada penulis, Azmin patut dipersalahkan oleh pembangkang di Sarawak kerana keangkuhan "anak emas" Anwar itu. Dia patut di"hukum" dan perlu dipaksa untuk mengakui kesilapannya. Dia patut menyalahkan dirinya berbanding menuding jari pada pihak lain!

Sunday, 3 April 2011

DAP Sarawak berpecah belah dimainkan PKR..!!!


Belum mula bertempur di medan Pilihanraya, DAP Sarawak sudah dihantui oleh masalah dalaman lagi. Insiden kali ini menyaksikan ahli-ahli DAP berdemonstrasi di depan ibupejabat DAP Sarawak dengan kain sepanduk, jerit menjerit dan pelbagai aksi menarik!

Bersumber dari blogger-blogger tempatan Sarawak, kemelut ini berpunca apabila pucuk pimpinan tertinggi DAP membuat perjanjian "tukar suka sama suka" dengan parti politik luar dari Semenanjung, PKR.

Menurut sumber, pucuk pimpinan tertinggi DAP telah membuat pertukaran tanpa restu akar umbi tempatan dengan memberikan kerusi DUN Batu Lintang kepada PKR sebagai pertukaran bagi mendapatkan tempat untuk DAP bertanding di DUN Padungan.

Di dalam insiden ini, pihak akar umbi DAP tempatan mahukan Voon Lee Shan, bekas ADUN DAP Sarawak untuk bertanding di DUN Batu Lintang dan enggan menerima ADUN PKR ditukar ganti dengan wakil yang telah mereka pilih itu.

Menurut ahli-ahli DAP itu, penyingkiran Voon Lee Shan akan menamatkan karier wakil mereka itu di dalam dunia politik Sarawak. Malah, memandangkan Lee Shan telah digugurkan dari DUN Batu Lintang, ahli-ahli DAP itu berikrar untuk memberikan undi kepada calon BN sebagai tanda protes kepada pucuk pimpinan DAP.

Di sepanduk ahli-ahli DAP yang menunjuk perasaan itu turut mengecam Wong Ho Leng, salah seorang pucuk pimpinan DAP Sarawak kerana memberikan kerusi DUN tersebut kepada PKR. "DAP bukan keluarga Ho Leng yang punya!" jerit mereka.

Ternyata kehadiran PKR di Sarawak juga turut menyebabkan DAP berpecah belah. DAP Sarawak yang dahulunya agak kukuh meskipun sedikit bilangannya, agak jarang mengalami kemelut dalaman. Namun, dengan hadirnya PKR, rumahtangga DAP semakin kucar kacir dibuatnya.

Sudah menjadi lumrah, PKR yang tidak disukai di Semenanjung, juga kini tidak langsung digemari oleh rakyat Sarawak, termasuklah SNAP dan DAP Sarawak. PKR hanya membuat kacau di Bumi Kenyalang. Sememangnya PKR parti pengacau!

Sebelum kehadiran PKR di Sarawak, DAP bebas bertanding di mana saja yang parti itu suka. Tak kira tempat, sama ada satu lawan satu atau pertandingan tiga empat penjuru, DAP bebas untuk bertanding. Kini, kuota dan kebebasan DAP bertanding semakin kecil dan hak mereka telah dirampas oleh PKR.

Sebelum ini kita lihat kehadiran PKR tidak dapat diterima oleh SNAP. PKR turut cuba membolot kerusi DUN yang mahu ditandingi oleh SNAP dan menyebabkan parti tempatan itu berang. Oleh itu, awal-awal lagi SNAP mengambil keputusan untuk 'menceraikan' PKR. Nampaknya keputusan SNAP itu tepat.

Hanya DAP dan PAS saja yang sanggup bersama PKR dan berhadapan dengan kerakusan nafsu ketuanya yang gilakan kuasa. Anwar bukan saja gilakan kuasa, malah dia turut di dakwa gilakan wanita dan juga lelaki! Tabiat buruk Anwar itu sememangnya diketahui DAP dan PAS, tapi mereka terpaksa telan juga kerana mereka juga gilakan kuasa!

Saturday, 2 April 2011

Pakatan Rakyat Sarawak suka putar belit fakta

Pembangkang cuba memburukkan kerajaan dengan menimbulkan pelbagai tuduhan dan kritikan. Tuduhan yang paling popular setakat ini adalah berkaitan pembangunan tanah hak adat bumiputera (NCR) dimana pembangkang cuba membuat onar dengan menuduh kerajaan rampas daripada masyarakat peribumi.

Perlu diperjelaskan disini, memang tidak dinafikan kerajaan memerlukan sebahagian daripada tanah itu tetapi ia bukanlah digunakan untuk kepentingan peribadi sebaliknya untuk memberi laluan kepada pembinaan jalan.

Selepas jalan dibina, nilai tanah akan naik, malah tanah NCR juga naik seperti roket. Dalam kata lain, penduduk di sepanjang jalan itu akan mendapat manfaat. Sebelum ini, nilai seekar tanah NCR antara RM100 hingga RM200 sahaja kerana ia tiada pembangunan, namun jumlah ini akan naik sebaik sahaja ada pembangunan.

Terbukti memang pembangkang sengaja memutarbelitkan fakta.

Amnya, pihak pembangkang bercakap main redah, tanpa mengira sama ada ia relevan atau sebaliknya kepada rakyat, negeri atau negara.

Yang jelas, mereka buat acuh tak acuh terhadap peranan sebenar mereka sebagai wakil rakyat. Bahkan mereka tergamak menuduh sejumlah besar wang kerajaan tidak dikira kerana telah disalahgunakan. Jika ratusan juta wang kerajaan telah disalahguna, sudah pasti tiada projek pembangunan dapat dilaksanakan, hatta sebatang jalan raya pun tidak menjadi kenyataan.

Sehubungan itu, rakyat Sarawak perlu sedar bahawa Barisan Nasional adalah sebuah parti terbaik untuk mentadbir negeri itu. Terdapat beberapa kepentingan yang perlu diambilkira oleh BN menjelang pilihanraya nanti.

Pertama, pemimpin perlu berusaha untuk menyakinkan rakyat bahawa negeri perlu dikendalikan oleh pemimpin yang bijak dan berkeupayaan. Kedua, harus ada bijaksana dan mempunyai pandangan masa depan yang jelas dan jitu. Ketiga, perlu memastikan rakyat hendaklah hidup dalam suasana aman dan harmoni.

Sebagai negeri membangun, pemimpin BN mesti bekerja keras untuk mencapai kemajuan dan pembangunan di Sarawak. Rakyat sudah tentu mahukan pemimpin beraspirasi tinggi bagi merancakkan pembangunan di negeri ini amnya, dan negara keseluruhan. Jika tidak, ia akan kembali kepada kemiskinan, mundur dan tidak stabil.

Sarawak kini menjadi lambang kepada perpaduan dan bersatu-padu rakyat terdiri daripada kaum Cina, Melayu, Iban, Bidayuh dan Orang Ulu. Justeru mereka harus kekal bersatu dan menyokong kerjaan ke arah mencapai wawasan 2020.

Monday, 28 March 2011

VIDEO SEKS: ANWAR PENIPU BESAR! BUKTI AZMIN ALI TAHU ANWAR DALAM VIDEO SEKS TERSEBUT!


Sewaktu usaha penerangan dilakukan di Pejabat Wakil Rakyat (Ahli Parlimen Gombak); Azmin 'YB Ferrari' Ali nampak macam yakin tapi takut. Kepada yang hadir pada malam itu pasti perasan; Azmin tidak langsung menggunakan hampir 50 minit ucapannya untuk membelasah Rahim Thamby dan Eskay. Tak ada.

VIDEO: PRU Sarawak: Conservationist want whole forest for orang utan?


Sarawak Orangutans Found Only In Three Specific Habitats

SIBU, March 28 (Bernama) -- The Sarawak Orang Utan are only found in three specific habitats and not all over the state jungles, Dr.Penguang Manggil, permanent secretary to the Ministry of Environment and Public Health said.

The Orang Utan in Sarawak were only found in the Lantjak Entimau Wildlife Sanctuary, the Batang Ai National Park and the Sebuyau National Park, he said to correct the misconception that they existed everywhere.

He said the misconception had caused westerners to believe that the animals were adversely affected by economic development, namely the creation of more oil palm plantations statewide.


VIDEO of CM Taib after the jump

Sex Video: Location of Sex video recording revealed

Prominent political commentator, journalist and blogger, Firdaus Abdullah in his blog Apanama hinted that the hotel shown in this video may be the location of Anwar Ibrahim's regular encounters with prostitutes and other sexual partners.

Some say that the video was only made possible due to the regularity of Anwar's use of the service apartment and this allowed those familiar with his movements to plant the recording devices in the room.

Sunday, 27 March 2011

PRU Sarawak: Anti-Government environmentalist funded by commercial interest


The EU and Anti-Palm Oil Campaigns: Growing Body of Evidence




According to Roger Helmer, a British member of the European Parliament who sits on European Parliament’s temporary committee on climate change and the European conservatives and reformists group, there is a growing body of evidence that the EU is actively promoting the anti-palm oil campaigns by funding environmental organizations such as The Friends of the Earth and singling out palm oil for unfair treatment.

Helmer described environmental NGOs as "agents of the state", receiving large sums of funding to support their campaigns and activities.

Friday, 25 March 2011

Kenapa rakyat Sarawak perlu tolak pembangkang

Parti kitar semula, SNAP sebelum ini telah mengumumkan 16 calon mewakili parti mereka untuk merebut kerusi dun di beberapa kawasan. Didapati antara calon yang dipilih adalah muka-muka kalah dalam pilihanaraya lepas selain calon yang tidak diketahui kewujudan dalam dunia politik.

Presiden SNAP, Edwin Dundang Bugak merupakan ahli politik yang tidak berjaya akan bertanding di Marudi iaitu kampung halaman isterinya menentang Sylvester Entri Muran, Naib Presiden SPDP. Sebelum ini, Edwin pernah bertanding di kampung halamannya di Betong, tetapi kalah dua kali dan kali ini beliau nak mencuba nasib di Marudi pula.

Jadi kita boleh lihat, sedangkan rakyat di kawasan sendiri pun tidak menerima Edwin sebagai pemimpin apatah lagi di kawasan isterinya.

Maka, amat penting untuk rakyat Sarawak untuk mengingatkan diri sendiri, bahawa setiap daripada mereka ada tanggungjawab besar untuk memilih kerajaan yang baik dalam pilihan raya negeri akan datang.

Apa yang diharapkan, penduduk negeri itu menjadikan apa yang berlaku di beberapa tempat di Semenanjung sebagai penentu undian.

Sebagai contoh, boleh dilihat apa yang berlaku di Pulau Pinang sejak dipegang oleh DAP, Kedah dan Kelantan oleh PAS dan Selangor oleh PKR. Rakyat di setiap negeri terbabit berputih mata kerana saban hari mereka bukan sahaja ditindas malah ditipu dengan 1001 janji palsu oleh Pakatan Rakyat.

Kedua-dua Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim tidak menunjukkan sebarang kualiti kepimpinan dalam mentadbir negeri masing-masing.

Sudah terang lagi bersuluh, rakyat Sarawak tidak perlukan parti kitar semula seperti SNAP, parti cakap besar seperti PKR dan parti pelampau seperti DAP di negeri itu. Ini kerana kesemua parti terbabit hanya berminat memenangi konstituensi bandar dan bukanlah untuk membela rakyat.

Persoalan yang lebih penting adalah apa yang pembangkang boleh berikan kepada rakyat Sarawak.

Dengan keluasan Sarawak yang besar, penting untuk rakyatnya mengutamakan Barisan Nasional terus memerintah dan menjadi Kerajaan Negeri.

Rakyat tanpa mengira kaum, agama dan kepercayaan serta apa sahaja perbezaan harus bersatu-padu.

Tugas menyemarakkan perpaduan di kalangan rakyat yang membangun seperti kerajaan negeri dan persekutuan tidak dapat dilakukan sekiranya rakyat tidak tersusun dan bersatu padu.

Thursday, 24 March 2011

MINI DOCUMENTARY: The truth behind Sarawak deforestation


If you listen to the anti palm-oil lobby or the pro-rapeseed and pro-sunflower seed oil lobby, which are basically set up to promote their vegetable oil and rubbish the competition, you woudl think that Sarawak is now a wasteland.

These foreign propagandist would have the world believe that the Sarawak State Government had chopped down 90 per cent of the tropical rain forest in this lush Borneo state.


LIE: 90% of Sarawak forest have been chopped down

Foreign funded website and pressure groups like Sarawak Report pander to these foreign propaganda for the few dollars that foreign governments and lobbyists throw at them. They are so happy to receive foreign scraps that they are willing to sell their own state for it.

The fact is, the Sarawak Government began takign measures to control logging from the 1980s when they began carrying out studies and formulating plans how to ensure that the timber industry remains sustainable.

Tuesday, 22 March 2011

ANWAR TERIAK GELAR ORANG SARAWAK BODOH!!



ANWAR IBRAHIM dikatakan telah mula dikagumi dan disayangi orang2 Sarawak. Sejauhmana relevennya kenyataan ini? Impian Ketua Pembangkang untuk merampas Negeri Sarawak demi mendapatkan kuasa Negara. Kuasa Negara bukan satu2 nya impian Bekas Timbalan Perdana Menteri ini. Malah lebih dari itu, beberapa strategi telah dibentangkan secara sulit kepada setiap orang2 kanannya yang akan diletakkan sebagai orang terpenting di Negeri2 yang berjaya dirampas. Kerana Anwar mengakui, PKR tidak mampu menggondol kesemua kerusi DUN bagi sesebuah Negeri. Mungkin sebilangan masyarakat Sarawak seakan2 tidak kelihatan apa yang telah dilaksanakan oleh Anwar di Semenanjung setelah Pembangkang berjaya merampas 4 buah Negeri.

SNAP TEKAD MENENTANG PKR DI PRN SARAWAK




Suatu ketika dulu mereka di anggap kawan yang berjuang untuk menumbangkan Kerajaan Barisan Nasional di Sarawak. Nampaknya senario itu telah berubah daripada kawan menjadi lawan menjelang Pilihanraya Negeri Sarawak pada kali ini.

Pembahagian kerusi DUN Pakatan Pembangkang pada Pilihanraya Negeri Sarawak kali ini telah didalangi oleh parti PKR dan seperti diduga ianya menjadi kelebihan kepada Parti PKR berbanding parti lain.

PAS yakin nak tawan Sarawak? Realiti atau fantasi?



DUN Sarawak hanya mempunyai 71 kerusi untuk dipertandingkan. Dalam pilihan raya negeri pada 2006, BN menguasai 62 daripada 71 kerusi Dewan Undangan Negeri Sarawak. Ini jelas menunjukkan bahawa rakyat Sarawak selesa dibawah kerajaan negeri yang sedia ada. Parti pembangkang langsung tak mempunyai peluang dihati rakyat disini.

Pilihanraya Negeri pada tahun 2006 telah menyaksikan Parti Pesaka Bumiputera (PBB) yang diketuai oleh Pehin Sri Taib Mahmud, memenangi semua 35 kerusi yang ditandingi, Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) menang 11 daripada 19 kerusi, Parti Rakyat Sarawak (PRS) memperolehi lapan daripada sembilan kerusi, dan Parti Demokratik Progresif Sarawak (SPDP) pula memenangi kesemua lapan kerusi.

Anwar dan PKR sebenarnya membawa legasi penjajah ke Sarawak.





Rakyat Sarawak perlu sedar, Anwar dan PKR sebenarnya hanya mahu membawa satu bentuk penjajahan baru di negeri Sarawak. Rakyat Sarawak juga perlu sedar, PKR bukannya parti yang berteraskan tempatan seperti PBB, SUPP, PRS dan juga SPDP. Malah PKR jauh berbeza ideologinya dari SNAP. Jadi, tiada sebarang sebab untuk rakyat Sarawak memberikan undi kepada mereka yang bukan asalnya dari negeri tersebut.

Pada Pilihanraya Negeri tahun 2006, PKR hanya bernasib baik apabila memenangi satu daripada 25 kerusi yang ditandingi oleh mereka. Sepatutnya ini sudah menyedarkan Anwar dan pemimpin-pemimpin PKR semenanjung, bahawa rakyat Sarawak tak lagi rela "dijajah" oleh orang luar..

Saturday, 19 March 2011

Pembangkang Sarawak bulak...!!!


Nampaknya parti-parti pembangkang cuba memperbodoh-bodohkan rakyat Sarawak. Corak penghinaan dengan memandang rendah daya pemikiran rakyat Sarawak ini patut digunakan sepenuhnya pada Pilihanraya DUN Sarawak kali ini dengan menghukum parti-parti pembangkang ini sekeras-kerasnya.
Penulis memohon agar pengundi jangan memberikan sebarang undi kepada mereka pada pilihanraya kali ini sebagai hukuman terhadap penghinaan ini. Pembangkang harus dihukum di Sarawak!

Pilihanraya Sarawak: DAP, PKR & SNAP bergaduh, PAS tiada harapan!


Kemelut yang melanda sesama parti pembangkang Sarawak nampaknya belum lagi berjaya diselesaikan. SNAP masih lagi berbalah dengan DAP. Dengan campur tangan dari parti PKR yang dianggap parti “pendatang” dari Semenanjung, kemelut itu semakin hari semakin meruncing ke arah kegagalan untuk mencapai kata sepakat.
Dalam erti kata lain, pakatan pembangkang gagal mencapai kata sepakat di Sarawak. “Pakatan” gagal menubuhkan sebuah “pakatan”.
Baru-baru ini Presiden SNAP, Edwin Dundang, telah mengumumkan seramai 16 nama yang telah dikenal pasti sebagai calon bagi mewakili parti itu pada pilihanraya DUN Sarawak yang bakal berlangsung tidak lama lagi.
baca cerita seterusnya di sarawaksun.blogspot.com

Taib Mahmud saman Malaysiakini..!!!



Habislah Malaysiakini! “Tukang fitnah” bagi pihak DAP itu bakal berdepan dengan tindakan saman dari Ketua Menteri Sarawak, Pehin Seri Abdul Taib Mahmud, kerana memfitnah beliau. Sebagai “pendahuluan”, mahkamah telah memerintahkan supaya laman web tersebut membayar RM10,000 kepada Taib Mahmud.

Baru-baru ini, mahkamah telah memerintahkan supaya laman web pro-pembangkang, Malaysiakini agar membayar sejumlah RM10,000 kepada Pehin Seri Abdul Taib Mahumud, setelah permohonan laman web tersebut untuk mambatalkan saman fitnah oleh Ketua Menteri itu ditolak.

ANCAMAN PERSEPSI DI DALAM DUNIA SIBER TERHADAP PEHIN SRI TAIB MAHMUD

Dalam usaha untuk menawan Sarawak, pihak pembangkang menggunakan
segala helah.  Usaha ini dilihat berterusan bagi mencipta "political
damage" terhadap Pehin Sri Taib Mahmud.

Usaha terancang ini telah dilakukan sekitar 4-5 tahun yang lalu,
kerana pihak pembangkang tahu bahawa tidak mudah untuk mengelirukan
rakyat Sarawak yang telah menikmati kemajuan dan kesejahteraan dibawah
pentadbiran Pehin Sri.  Dan proses mencapainya tidaklah mudah, hasil
kerja keras selama 30 tahun.